Lurer du på noe? Spør oss!

Untitled

Prosjektet «Hvordan 1+1+1 = mer enn 3» ble igangsatt våren 2016 for å hjelpe og forsterke prosessen med sammenslåing mellom bibliotekene i de daværende kommunene Stokke, Andebu og Sandefjord, som gikk sammen og dannet nye Sandefjord kommune fra 1. januar 2017.

Et viktig delmål i prosjektet har vært å dokumentere erfaringene fra prosessen. Tanken er at erfaringsbanken denne bloggen  utgjør, kan komme til nytte for bibliotek i andre kommuner som skal slås sammen.

I den forbindelse, nå som prosjektet går inn i den avsluttende fasen, henvender vi oss til hele bibliotek-Norge og ber dere sende inn spørsmål. Er det noe spesifikt du vil vite om hva vi har tenkt, gjort eller erfart under sammenslåingsprosessen? Bruk skjemaet nedenfor! Les videre under skjemaet for en kjapp oppsummering av prosessen.

Frist for å sende inn spørsmål: 31. august
Svarene legges ut på bloggen i løpet av høsten.

Innhentingen av spørsmål er avsluttet og skjemaet ikke lenger tilgjengelig.
Takk til de som sendte inn spørsmål!

Bakgrunn

Kommunene Stokke, Andebu og Sandefjord ble de første som fant sammen som følge av kommunereformen, da de 6. februar 2015 leverte søknaden om sammenslåing.

På dette tidspunktet hadde det politiske forhandlingsutvalget allerede slått fast at bibliotekene i alle de tre gamle kommunene skulle bestå og ivaretas som samlingssteder og kulturutviklere. De tre bibliotekene er svært ulike i størrelse.

Våren 2016 søkte bibliotekene i Stokke, Andebu og Sandefjord midler for å styrke sammenslåingsprosessen og ble tildelt 200.000 kroner fra Nasjonalbiblioteket til prosjektet «Hvordan 1+1+1 = mer enn 3». Målet med prosjektet har vært å identifisere og dokumentere problemstillinger, samt diskutere løsninger ut fra et overordnet mål om å ivareta og styrke bibliotekets rolle som lokal kulturutvikler.

En styringsgruppe bestående av lederne på bibliotekene har ledet prosessen. De ansatte er blitt involvert blant annet gjennom arbeidsgruppene for system, arrangement, medier, formidling og markedsføring. Alle møtereferatene samt oppsummeringer fra gruppene er lagt ut på bloggen.

I mai 2016 møttes alle ansatte på de tre bibliotekene for første gang på Sandefjord bibliotek for å bli kjent med hverandre og diskutere sentrale problemstillinger. «Bli kjent-gruppa» har jobbet videre for å skape fellesskap på tvers av de geografisk adskilte bibliotekenhetene, blant annet gjennom «bli kjent-tur» med omvisninger og studietur til FUBIAK i Oslo.

Systemgruppa besluttet tidlig at bibliotekene i Stokke og Andebu skulle bytte fra Mikromarc til Bibliofil, som er det systemet som benyttes på Sandefjord bibliotek. Andebu bibliotek konverterte til Bibliofil i mai 2017. I løpet av 2017 skal alle tre bibliotekenhetene kjøre samme system med felles database.

Allerede med forhandlingsutvalgets utredning av fra 2014 ble det varslet at de kommunale servicetorgene trolig ville samlokaliseres med bibliotekene. Disse lavterskel kontaktpunktene ble en realitet i Andebu og Stokke 23. mai og 16 august 2017.

De tre bibliotekene benevnes fortsatt hver for seg som «Sandefjord bibliotek», «Stokke bibliotek» og «Andebu bibliotek». Til sammen utgjør de «Sandefjordbibliotekene». I kommunen er bibliotekene organisatorisk selvstendige enheter med hver sin enhetsleder under én seksjonsleder i «Sandefjord kommune seksjon bibliotek».

I tillegg til møtereferater er en rekke intervjuer og reportasjer samlet her på bloggen.

Reklamer

2 kommentarer om “Lurer du på noe? Spør oss!”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s